„Tonitza, nume ce sună atât de armonios, o figură de boem îndărătnic și un suflet capricios! […] Culoarea lui Tonitza e clară, veselă și strălucitoare ca a cerului de primăvară, iar dacă motivul îl întristează, paleta sa totuși nu se întunecă, nu se mohorește ca plumburiul de toamnă, tristețea lui păstrând o duioșie străvezie. […] Pictura lui provoacă un fluid de ți se oprește judecata și-ți lasă doar ochii să se îmbete. […] peisajul lui Tonitza să nu-l cauți pe pământ, căci nu-l găsești nici în vis, ci în retină.”Krikor H. Zambaccian
Mama si copilul |
A urmat Şcoala primară de băieți nr. 2 ,apoi Gimnaziul real „Manolache K. Epureanu” din localitatea natală.A dovedit inca de pe atunci ca avea calităţi remarcabile de caricaturist şi desenator.
Cap de dansatoare |
pictura manastirea Durau |
In cadrul unei excursii a studentilor de la Arheologie Bucuresti ,merge si cunoaste Italia.
In vacanta urmatoare ramane in tara si zugrăvește biserica din satul Grozești,judeţul Bacău,impreuna cu alti colegi de-ai sai.
În anul 1905 lucrează la decorarea capelei Palatului Mitropoliei din Iaşi, alături de Emanoil Bardasare.
La München in Germania pleaca in 1908 si este admis la Königlich Bayerischen Akademie der Bildenden Künste (Academia Regală Bavareză de Arte Frumoase.
În această perioadă îşi expune lucrările la Kunstverein din München, însă trimite caricaturi la revista Furnica și îşi face debutul publicistic cu articolul „Importanța criticii de artă”, în revista „Arta română” din Iași.
Curte |
Se intoarce in tara in 1911,prima data la Barlad si apoi la Iasi ,unde preda o perioada ca
suplinitor la desen la Liceul militar.Participă la expoziția „Tinerimii artistice” şi creează seria de lucrări numită „Din viaţa celor umili“.
In 1912 termina studiile Școlii naționale de Belle-Arte și obține prin concurs certificatul de "pictor bisericesc".Este cel care va zugrăvi bisericile din Scorțeni, Siliște, Poeni, Văleni.
În 1916 expune la București 94 de picturi și desene, împreună cu Ștefan Dimitrescu.
Este mobilizat și trimis pe front, unde cade prizonier în luptele de la Turtucaia (1-6 septembrie 1916), de unde va fi trimis în lagărul de prizonieri din Kirjali, din Bulgaria.
Odaia prizonierilor |
In 1925 se retrage din asociatia “Arta romaneasca “,iar la sfarsitul aceluiasi an impreuna cu bunul sau prieten Stefan Dimirescu,Oscar Han si Francisc Sirato infiinteaza “Grupul celor patru”.
„Uniți nu atât prin temperament şi viziune, cât prin devotamentul faţă de artă şi responsabila asumare a condiţiei de artist, cei patru vor scrie un capitol important în istoria picturii şi sculpturii moderne româneşti, cultivând în cadrul unităţii grupării diversitatea propriilor individualităţi creatoare, afirmate cu îndrăzneală şi originalitate”, scria istoricul de artă Doina Păuleanu în studiul Grupul celor patru.
In anii urmatori pana in 1934 participa la repetate expozitii ale "Grupului celor patru".Intre timp expune si in strainatate Barcelona (1929), Amsterdam (1930), Bruxelles (1935).
In urma decesului lui Stefan Dimitrescu in 1933 ocupă catedra de pictură la Academia de Belle-Arte din Iași, rămasă vacantă.
Impreuna cu Francisc Șirato intre anii 1933/1934 merge in Dobrogea si picteaza o serie de tablouri si desene,fascinat fiind de peisajele din Balcic.
Tataroaica |
Ii scria lui Cezar Petrescu:"17 decembrie 1935, ... Am va să zică de întreţinut - (în afară de familia mea, destul de mare) - încă două surori şi şapte nepoţi. Îţi poţi închipui ce sforţări supraomeneşti trebuie să depun ca să pot face faţă atâtor cheltuieli. Cu banii pe care i-am luat de la Vodă pentru panourile de la Palat mi-am plătit, până la epuizarea fondului, o mare parte din datoriile care mă sufocau. Am rămas fără o centimă - dar mă simt om mai liber. Vorba e că acum am intrat în iarnă mai sărac decât anul trecut. Cu atâta împovărare familiară, situaţia mea e exasperantă...".
Sanatatea lui incepuse sa se degradeze cu fiecare zi care trecea.
"Nov 1934, Dragă Titina, i-am scris şi lui Şirato: am o serie de vertijuri care mă înspăimântă. Azi, când mă găseam la lucru, am ameţit atât de bine că mi-a căzut capul pe vopselele de pe paletă. M-am ridicat cu greu şi gâfâind. Poate boala mea n-ar fi progresat aşa de repede dacă n-aş fi avut în ultima vreme o serie de supărări penibile... simt că nu mai pot munci cu verva, cu elanul de altădată".
In 1939 ,boala de care suferea(scleroza cerebrala) se agraveaza.
Iarna |
Dupa o grea suferinta la 26 februarie 1940 se stinge din viață.
„Nicolae Tonitza, un spirit cât veacul, un scriitor desăvârşit şi un erudit. A scris extraordinar despre ceea ce nu poate fi pictat şi a pictat divin ceea ce nu poate fi descris în cuvinte. A fost un inovator în pictura bisericească, a excelat în critica de artă, a scris surprinzătoare cronici de teatru. A făcut reportaj, interviu, editorial. A fost profesor. Era impunător. Recita din marii scriitori români şi din propriile creaţii! Traducea din Baudelaire şi era preocupat de estetica lui Hegel”, spune Adina Rențea, Director programe culturale Art Safari București.
Surse articol si foto:
Wikipedia,Google,
Krikor H. Zambaccian - Însemnările unui amator de artă pdf
Barbu Brezianu: Tonitza
Raoul Șorban: Tonitza.
Ion Andreescu-scurta lui calatorie prin lume
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu