21 mai, 2020

Prin țara mea

Constanţa (Tomis)


sursa carti postale
Este cel mai vechi oraş de pe teritoriul României. Prima atestare documentară datează încă din 657 î.Hr.
Mi-am dorit sa cunosc orasul si in special partea veche-Peninsula,sa aflu cat mai multe lucruri ,sa vad marea ,sa ma plimb pe faleza cazinoului si sa imi inchipui cum era odinioara ,asa cum citisem in istorioare sau vazusem in cartile postale din minunata perioada interbelica.Unul dintre motivele care mi-au purtat pasii in Constanta a fost Vila regală din Mamaia (cunoscută și ca Palatul Regal din Mamaia sau Castelul Reginei Maria din Mamaia).Fusesem la Balcic,unde vizitasem resedinta de vara a reginei Maria ,orasul si imprejurimile.O zi intreaga mi-am dorit sa merg "pe urmele" ei ,zi care mi-a ramas lipita de suflet pentru totdeauna.Din pacate,cand am ajuns la Constanta,nu am gasit ceea ce cautam : vila reginei Maria era doar "umbra"unui loc frumos care inca "mai spune cu glasul stins"ca poate cineva ,candva ii va darui macar o parte din ceea ce a fost altadata.
Am profitat de vremea frumoasa a unei zile tarzii de toamna si ne-am continuat plimbarea prin vechiul oras.
Palatul regal din Mamaia, locul pe care Regina Maria l-a adorat ...

Timp de cateva decenii, Constanta a fost resedinta regala, alaturi de Sinaia si Capitala.Palatul Regal al Regelui Carol I, Cuibul liniștit al Reginei Elisabeta și Vila Regală a Reginei Maria,au ramas drept marturie ale acelor vremuri.


In partea de nord a Peninsulei ,se afla Tribunalul-cladirea fiind monument istoric,cunoscuta  ca fostă reședință a Regelui Carol I în vizitele sale la Constanța.
A fost prima resedinta regala de la mare ,inceputa in 1902 si terminata in 1906 si construita in stilul 
sobru ,cerut de rege. A fost proiectat de arhitectul Grigore Cerchez, ale cărui planuri au fost modificate de Daniel Renard, cel care a realizat Cazinoul din Constanța. El a introdus elemente Art-Nouveau: un balcon tip foișor, turnul din colț, terasa cu geamuri înalte și linii curbe, menite să atenueze unghiurile.
In partea sudica a Peninsulei se afla resedinta Reginei Elisabeta,care era indragostita de mare.Pavilionul Regal,asa cum era numit in acea perioada ,era inconjurat din trei parti de apa marii.
Reginei Elisabeta nu ii placea sa stea in palatul din Constanta,ea fiind o fire artistica isi dorea sa petreaca foarte mult doar pentru ea, pentru odihnă, visare şi scris. A visat la o locuinţă modestă, pe malul mării, aşa cum văzuse în Olanda, pe malul mării, la Domburg, la vara ei primară, Regina Emma. Acolo mergea aproape în fiecare vară, pe o plajă lipsită de soare şi de
căldură, dar vântoasă, şi există şi astăzi modesta vilă care poartă numele lui Carmen Sylva.
Regele Carol a hotarat sa ii faca o surpriza si impreuna cu  Anghel Saligny,alaturi de care avea un adevarat proiec t(Podul de la Cernavodă și Portul Constanța.  ),sa ii construiasca o casa sub forma de vapor.In proiectul acesta accentul cel mai mare s-a pus pe terasa,locul unde ulterior regina statea foarte des ca sa fie aproape de mare si inclusiv noptile si le petrecea scriind tot pe terasa.
Pavilionul a revenit regelui Ferdinand si Mariei,dupa moartea reginei Elisabeta ,insa regina Maria nu a avut suficient timp pentru a se atașa de acest pavilion, deoarece, a descoperit plaja de la Mamaia si a construit acolo vila despre ca spunea ca :„Este o căsuţă perfectă pe care am aranjat-o cu ceea ce consider eu a fi un gust desăvârşit!”.


 „Mamaia: imense întinderi de nisip, o plajă atât de largă încât sfârşitul i se pierde în depărtare, cu scoici trandafirii ca nişte petale de flori aruncate de zâne, băi de mare şi acel râs ce izbucneşte anume când năvăleşte asupra ta apa rece, foşnetul şoptit al valurilor ce se sparg rând pe rând domol de mal, lăsând fiecare o fâşie de spumă albă ca zăpada. Jocuri prin nisip, câini nebunatici luptându-se cu câte o bucată groasă de lemn azvârlită de valuri pe mal sau înnebuniţi de bucurie şi alergând ca nişte ogari cenuşii într-o fugă zănatecă de-a lungul plajei, lătrat îmbătat de fericire, bărci încete lunecând alene pe întinderea lacurilor, soare revărsat fără milă asupra capetelor noastre, prefăcând apa într-o pânză de lumină care arde ochii“.(spunea regina Maria)
Centrul vechi al Constantei,construit pe ruinele vechiului Tomis,oras intemeiat de greci in sec.VII i.Hr.,ascunde obiective turistice pe care merita sa le vizitezi.
Piata Ovidiu,Cazinoul de pe faleza,Farul genovez , Statuia lui Ovidiu ,în Piața Ovidiu, în fața clădirii fostă a Primăriei Constanța, azi a Muzeului Național de Istorie și Arheologie,Geamia Hunchiar, Muzeul de Istorie si Edificiul Roman cu Mozaic, Marea Moschee , va puteti bucura de stradutele vechi ,de biserici si multe alte locuri .
Azi 21 mai,gandul meu se indreapta catre tine,oras frumos si catre mare.

Sursa cartilor postale din articol:
http://www.primaria-constanta.ro/oras/album

Sursa articol:Internet ,Wikipedia






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu